Wednesday, April 8, 2009

Penulis Novel Berbakat Besar


NOVEL DAN PROFESOR MADYA DR.LIM SWEE TIN.

1. Sekitar tahun 80-an beliau telah menulis novel remaja yang telah disiarkan secara bersiri di akhbar dan majalah.


2. Sekitar tahun 90-an, novel remaja semakin diperlukan, dan lebih bersifat serius. Beliau telah menulis sebuah novel bertajuk “Selendang Anum” yang bersifat idealisme dan mengisukan tentang perpaduan kaum.



3. Tahun 1994, beliau sekali lagi menghasilkan sebuah novel remaja bertajuk “Menguak Tabir Musim” yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP). Novel ini menceritakan perpaduan kaum antara orang cina dan orang melayu serta permasalah orang Siam di Kelantan.


4. Tahun 1997, beliau menghasilkan pula novel bertajuk “Potret Untuk Nabila”. Dalam novel ini beliau masih mengisukan tentang persahabatan di antara kaum. Beliau juga menekankan perpaduan di antara kaum boleh dicapai sekiranya mengurangkan syak wasangka tetapi mestilah bersikap ikhlas sesama manusia.


5. Pada tahun yang sama, 1997 beliau menghasilkan juga novel bertajuk “Tragedi Dayang Sari” yang telah diadaptasi dan dimodenkan daripada cerita “Tasik Dayang Bunting”.


6. Beliau turut menulis novel berjudul “Seresah Ombak” yang mengupas masalah remaja. Novel ini berlatar belakangkan masyarakat melayu.


7.Beliau turut menulis novel serius berudul yang mengisahkan tentan sebuah komputer buatan Malaysia sebanyak 40 muka surat.

No comments:

Post a Comment