Wednesday, April 8, 2009

Siapa Yang Sangka....


Aku mengenalinya…seorang tokoh berbakat besar dalam dunia sastera….
Pensyarah di Jabatan Bahasa Melayu
UPM, Serdang
Professor Madya Dr Lim Swee Tin

Pengalaman sendiri bersama beliau…
Waktu itu aku baru menjejaki kaki di UPM,Serdang…
Masa tu baru semester pertama…ada satu subjek wajib di jabatan yang perlu diambil oleh setiap pelajar fakulti…

HARI (1) :
Aku melangkah masuk…masih awal lagi…ada 5 minit sebelum kuliah pertama bermula…

Kedengaran derap kasut dikuar bilik…semakin menghampir…aku mempersiap diri. Buku nota dan pensip siap siaga di atas meja..

Pintu ditolak perlahan…terukir senyuman manis seorang manusia. Mengucap selamat kepada pelajar yang ada…

Sekali imbas beliau kelihatan seperti cina, tapi bahasa melayunya cukup mantap…malah ada sedikit slanga Kelantan. Aku jadi bingung…sewaktu mengisi jadual pendaftaran subjek, pensyarah Penglahiran Bakat dan Karya Kreatif merupakan Dr. Lim Swee Tin. Tetapi aku sedikit musykil…adakah tersilap masuk kelas??, tapi semua teman seangkatan berada di kelas tersebut.
Sesi pembelajaran bermula, namun lebih bersifat pengenalan. Hal ini memandangkan baru hari pertama kuliah dalam minggu pertama semester baru. Dia petah berkata-kata. Bijak menyusun kata. Menambat hati pelajar yang ada. Semakin rancak dia memperkenalkan tentang subjek yang diajar. Tiada sepatah pun perkataan yang pelat sebutannya. Aku semakin risau. Aku teliti colar baju mahupun kocek bajunya. Tiada tag nama.
“ Janganlah salah kelas…” gumamku perlahan.
“ Fakulti menawarkan subjek Penglahiran Bakat dan Karya Kreatif bagi menglahirkan pelajar yang berbakat dan kreatif dalam menghasilkan sebarang bentuk penulisan sama ada sajak, puisi, novel, mahupun cerpen”

Memang aku tak salah kelas, dialah Doktor Lim Swee Tin, pensyarah Penglahiran Bakat dan Karya Kreatif. Beliau sangat fasih berbahasa melayu. Malah tidak segan menasihati anak melayu. Aku melihat seorang yang berkaliber di depan mata. Mempunyai tarikan, dengan personaliti yang cukup meyakinkan. Biarpun dihadapannya adalah anak melayu, beliau tetap yakin dengan dirinya sendiri melahirkan pandapat tentang segala jenis karya sastera melayu moden mahupun tradisional. Aku terpempan. Pemikran beliau berbeda. Ramai mayarakat melayu sudah lupa sastera melayu kita. Sedangkan yang moden semakin terpinggir. Inikan pula yang sudah lama (tradisional).
Mulutnya lancar menutur pelbagai jenis karya sastera melayu. Dari gurindam, pergi ke syair, malah syair bertukar ke pantun…kacang baginya selagi erti menghargai itu ada.

“ Biar betik…semua dia master…” aku semakin kagum.

Beliau berbangsa cina, mengetahui segala macam karya sastera melayu. Aku disini mahu menyatakan kekaguman yang terlalu…………..untuk beliau yang kini sudah bergelar Profesor Madya Dr.Lim Swee Tin.

1 comment: