Wednesday, April 8, 2009

Petikan daripada Cerpen bertajuk "Tapah" oleh Prof.Madya Dr.Lim Swee Tin

TAPAH


Usin dengan tenang duduk di banir medang itu. Dia akan terus menanti. Dia akan terus menunggu. Dia akan tetap menanti dan menunggu dengan sabar. Malam ini sudah masuk malam ke tiga dia duduk di situ. Malam ketiga dia duduk di banir medang sebesar satu pemeluk itu.
Malam itu sangat gelap. Seperti juga dua malam yang lepas, di langit bertaburan bintang. Kawasan sekeliling dirasakan sunyi dan sepi. Hanya sesekali kedengaran suara pungguk membelah keheningan malam. Suara itu sempat juga mencuri mesuk ke telinga Usin.
Usin masih terpaku di situ. Tetapi setiap detik dan setiap saat matanya tidak lepas dari permukaan lubuk dihadapannya. Permukaan lubuk yang sejak dia tiba tadi tenang, terus tenang, setenang Usin yang tetap sabar menanti.
Lubuk itu sebenarnya tidaklah sedalam mana, kira-kira sepelunjur orang dewasa sahaja. Itu semua sudah masuk dalam pemikiran Usin. Dia akan mengharung dulu anak sungai itu dari tebing. Luasnya pula kira-kira dua depa sahaja. airnya pula hanya separas lutut. Arusnya tidak deras. Tetapi kalau perlu dia akan berpegang kepada dahan yang merentang separuh lebar anak sungai, dahan sering digunakan kanak-kanak ketika mandi di situ. Mereka akan bergayut di dahan itu sebelum terjun ke air.
Usin segera terbayangkan Lamin!
Mengingatkan itu, Usin semakin tabah dan yakin menanti. Dia akan tetap menanti walaupun empat puluh malam. Malah, mungkin lebih daripada itu. Dia akan tetap menunggu sehingga semua perhitungan selesai dilaksanakan. Tekadnya telah kejap dan bulat.
Kemudian, Usin bangun berdiri. Rasa geram dan marahnya seolah-olah menyuruh dia bangun berdiri. Rasa geram dan marah dalam hatinya membuat dia tak sedap duduk.
Matanya terus meninjau-ninjau ke permukaan lubuk yang masih tenang dan diam itu. Belum ada sebarang riak yang dapat dilihatnya dalam kepekatan malam. Namun, itu tidak sedikitpun melemahkan semangat Usin. Dia telah bertekad. Dia tidak akan undur walaupun selangkah dari tekadnya itu.
Angin malam berhembus perlahan. Tenang sahaja setenang permukaan lubuk itu. Tetapi, riak di dalam hati Usin telah mula kuat menampar-nampar dinding hatinya. Kedinginan itu mula dirasakannya. Kedinginan itu mula menyucuk-nyucuk kulitnya.
Tetapi itu sedikit pun tidak melemahkan semangatnya. Usin telah bertekad. Sesunggunhnya sehingga subuh nanti dan babak penantian ini akan bersambung pula pada malam seterusnya.
“ Sial! Pengecut!mengapakah mendiamkan diri? Mengapakah mendiamkan diri? Mengapakah ghaib dan hilang menjelang siang? Kau takut? Kau takut? Mengapa dulu waktu siang pun kau berani menyerang? Hah!”

# Petikan daripada cerpen berjudul “Tapah” karya Prof.Madya Dr.Lim Swee Tin.

No comments:

Post a Comment